Boom.

rys. Przemysław Truściński „Trust”

W roku 2000 rozpoczął się w Polsce komiksowy boom. Duża grupa wydawców niemal jednocześnie postawiła na komiks. Rynek zalany został ogromną ilością tytułów, zarówno zagranicznych, jak i rodzimych autorów.
Oznaki wzmożonego zainteresowania komiksem pojawiały się już wcześniej. Efekty przynosiła aktywność wydawców na rynku komiksów dla dzieci (przede wszystkim Egmontu) oraz młodzieży (TM-Semic). Działalność grup autorów i fanów („Conturu”, Krakowskiego Klubu Komiksu i wielu innych). Konwenty i festiwale. Już w 1998 Egmont Polska postawił na komiksy dla starszych czytelników. W maju tego roku ukazał się pierwszy numer miesięcznika „Świat Komiksu”, jego naczelnym został Tomasz Kołodziejczak (w sumie do 2005 roku ukazało się 38 numerów). Magazyn poprzedzał utworzenie Klubu Świata Komiksu, w ramach którego wydawano serie w albumach. W 1999 roku nakładem Independent Press ukazał się pierwszy numer „Produktu”. Magazynu stworzonego przez „Śledzia” - Michała Śledzińskiego. Publikowano w nim prace młodych polskich rysowników.
W roku 2000 polscy rysownicy otrzymali możliwość wyjścia ze swoimi komiksami do szerokiego odbiorcy. Pojawiły się nowe wydawnictwa, magazyny komiksowe, albumy i serie. Komiks wkroczył na uczelnie artystyczne oraz do galerii sztuki. Pojawiły się poważne publikacje naukowe poświęcone temu medium. Po kilku latach sytuacja komiksu w Polsce ustabilizowała się.

Zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w sieci.


 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zbyt długa jesień - Sławomi Jezierski.

Magazyny - lata 90.

Młodzi rysownicy.